Monday, December 24, 2018

KEBAIKAN “COD LIVER OIL”

saya terpanggil untuk menulis tentang kebaikan atau khasiat yang terdapat pada minyak hati ikan cod atau lebih dikenali dengan bahasa saintific “Cod Liver Oli”

saya merupakan pengguna yang mengamalkan suppliment cod liver oil setiap hari dan mengamalkannya seisi keluarga. Apa yang saya dapati, memang betul khasiat yang terdapat dalam cod liver oli sangat tinggi dan baik untuk diamalkan dalam kehidupan seharian..
selain daripada itu, cod liver oil juga mudah didapati dia seluruh farmasi yang ada di malaysia dan luar negara dan harganya sangat berpatutan dan bagi saya ia murah.

antara kebaikan - kebaikan yang ada pada cod liver oil

1. tinggi DHA (omega 3)
- siapa je yang tidak tahu apa itu DHA kalau tidak berkaitan dengan otak kita.. DHA yang tinggi dalam badan kita boleh menjadikan seseorang itu mempunyai otak yang cergas, mudah mempelajari dan daya ingatan yang kuat. saya mengamalkan cod liver oil pada anak saya dari umurnya 2 tahun sehingga kini dan terbukti ramai yang memuji kepintaran anak saya yang petah bercakap, selain itu anak saya juga telah mengenali huruf, nombor dan juga warna. bukan saya nak bangga diri tapi saya inginkan semua juga mengamalkannya pada anak-anak mereka dan lihatlah sendiri perbezaan sebelum dan selepas mengamalkannya.
saya menggunakan cod liver oil brand seven seas kerana ia syrup yang mudah diberi pada anak anak rasanya yang tidak terlalu kuat dan anak mudah utk menerimanya.

2. Menguatkan antibody
-  cod liver oil juga mampu meningkatkan antibody atau in english booster for antibody. ia mampu membuat kita berasa sentiasa sihat dan bertenaga sepanjang hari dan tidak mudah dijangkiti penyakit.   dan sekiranya anda mudah dijangkiti virus anda PERLU ambil cod liver oli ia benar-benar berkesan. anak saya sebelum mengamalkan cod liver oil ni, anak saya sering sakit dan sering masuk hospital gara gara jangkitan kuman. Alhamdulillah lepas mengamalkannya, anak saya sihat sepanjang masa dan Insyaallah anak saya tidak mudah dijaangkiti. saya juga sering jatuh sakit tapi selepas amalkan cod liver oil setiap hari alhamdulillah saya sihat walafiat dan dah lama saya tak rasa sakit 😁 dan saya harap saya anak saya tak mudah jatuh sakit.

3. Mencantikkan Kulit
- saya merupakan pesakit kulit yg tidak terlalu kronik dan saya mempunyai alahan terhadap serangga dan kalau digigit serangga seperti nyamuk atau semut mesti akan keluar cecair dari kulit macam bisol pastu berair dan bila pecah luka dia sakit sangat dan meninggalkan bekas. bila saya amalkan cod liver oil, luka saya cepat sembuh dan kesan parut juga hilang.. dan bila saya buat research berkenaan cod liver oil, memang betul cod liver oil boleh cantikkan kulit dan menghilangkan parut.
saya mengamalkan cod liver oil brand seven seas juga. saya penggemar brand seven seas kerana rata rata pengguna brand seven seas berpuas hati dan berkesan.


4. Kaya dengan vitamin

- cod liver oil juga kaya dengan Vitamin A, Vitamin D dan Vitamin C vitamin ini sangat penting dalam tubuh kita. dengan adanya vitamin inilah yang menjadikan tubuh kita sehat dan cantik.. so kalau nak tahu apa kebaikan kebaikan Vitamin ni, nantikan post saya akan datang berkenaan vitamin.

sekian sahaja post saya untuk kali ini dan ikuti saya untuk post post saya berkenaan kesihatan dan kecantikkan dan aktiviti saya pada masa akan datang. Insyaallah saya akan kongsikan perkara perkara baik untuk amalan kita.

22 comments:

  1. Salam. Sy jg br mengamalkn produk ini.. Mmg byk kbaikannye sprti y anda tls.. Tp sejak mengamalknnye jg selera mkn jg mnjadi2..😁😁 Alahaii..

    ReplyDelete
    Replies
    1. 😅 tapi mungkin ada sebab lain selera bertambah.. mungkin disebabkan oleh rendah kadar gula dalam darah atau boleh check docter utk lebih kepastian 😁

      Delete
  2. Assalam puan, nak tanya berapa biji sekali makan.
    Sy baru nak mencuba produk ni

    ReplyDelete
    Replies
    1. saye ambil 2 biji sehari... utk kanak2 boleh refer pada bottle sb dia ada range utk kanak2 pny..

      Delete
    2. Saya nak Tanya,2 biji sekali makan atau,makan 2 biji 3 Kali sehari,confuse lah hahah

      Delete
  3. Salam , makcik kalau darah kurang blh Kew ambil produk niyh ..

    ReplyDelete
    Replies
    1. walaikumsalam, saya sarankan makcik refer docter terlebih dahulu sebelum consume ape2 jenis ubat jika makcik ade penyakit..

      Delete
  4. Assalamualaikum saya ada masalah angin dan tak ada selera makan boleh ke makan?

    ReplyDelete
    Replies
    1. boleh.. utk lebih baik amalkan juga cranberry ye baik utk dalaman

      Delete
  5. assalamualaikum Puan. Anak saya sebelum mengamalkan cod liver oil ni selalu demam. Even dah cucuk pneumococcal pon masih kerap selsema. mudah berjangkit dengan kawan-kawan di taska. Alhamdulillah selepas mengamalkan cod liver oil brand seven seas ni anak saya jarang demam dan jarang kena selsema. :)

    ReplyDelete
  6. Kaya dgn vit A. Wow klu jnis org kulit jerawat ni sgt sesuai consume utk bhgn dalaman kan

    ReplyDelete
  7. Replies
    1. Dah ada jawapan tak? Saya tak tahu benda nie kunyah ka atau makan macam tu ja.. jenis capsule cecair tu

      Delete
    2. Telan ler.. Minyak ni dlm sarung lembut warna putih. Sanggup ke nak kunyah??Lawak2 🤣🤣🤣

      Delete
    3. Memangla dengan air suam. Apa punya soalan la. Kalau ko nak telan dgn air Tapi kalau ko 'kayangan' - dgn kopi 'Starbucks' pun blh🤣🤣🤣

      Delete
  8. Salam Puan. Kalau Sy da mkn liver oil Ni..bole ke Sy mkn lagi d dengan omega oil

    ReplyDelete
    Replies
    1. Makan ler.. Tak pengsan pun makan suppliment🤣🤣🤣. Kalau, tengah kopak..tunggu la hbs 1 suppliment, duit banyak tak pe.

      Delete
  9. Saya amalkan vit c,boleh ka saya amal liver oil sekali..

    ReplyDelete
  10. Assalamualaikum..nak tanya macam mana cara makan ni..tak tahu la sebab baru nak guna produk ni 😅 mohon respon 🙏

    ReplyDelete
  11. cara guna makan mcm ni..buka mulut masuk cod oil lepas tu telan / kunyahh lpas tu selesaii tuann...

    ReplyDelete