Tuesday, August 31, 2010

IKHLAS

hello bloggerz... lme da saya x update blog nie.. rindu jer rasa...

hari nie sye nk share something with all blogger.. it is about "sincere" u all mst taw kan ape itu sincere... sebenarnya byk yang boleh kite kaitkan dengan keikhlasan nie... selalunya keikhlasan nie die datang dari dalam diri kite dan tidak boleh dibuat-buat... untuk menjadi seorang yang baik kite mestilah ikhlas menerima segala-galanya.. kalau sedikit perasaan tidak ikhlas yang hidup dalam hati kite bermakna kita telah mencemarkan hati kita atau telah mengotorkan hati kita padahal keikhlasan untuk menerima atau memberi sesuatu itu penting untuk menyucikan hati kita.... contohnya seperti membayar zakat. walaupun membayar zakat itu adalah perkara wajib ia juga pemberian yang ikhlas dari kita. betul tak? sebab kalau kita x ikhlas kita xkan bayar zakat punya.. taw x knp saya beri contah zakat???

jawapannya sebab zakat dapat membersihkan hati kita sama seperti keihlasan.... ikhlas menerima atau memberi dapat membersihkan hati kita yang telah kita kotorkan dengan perkara-perkara lain yang kita tidak nampak.

ikhlas itu penting kerana dengan keikhlasan hati kita boleh menjadi tenang. ikhlas sama seperti redha... kalau kita menerima qadaq dan qadar dengan redha hati kita tentu sekali berasa tenang se tenang air sungai yang mengalir.... itu lah pentingnya redha dan ikhlas... kalau x caye cube lah sendiri.. contoh nya kalau ada masalah yang menimpa kita, dan kite terima dengan redha keikhlasan dan berserah segalanya pada Tuhan insyallah masalah yang kita hadapi kita x akan rasa seperti kita mempunyai masalah.. tapi bukanlah dengan hanya kata2 sahaja. kita juga kene lah igt bahawa Tuhan itu wujud dan tanggungjawab kita adalah sembahNya dan berdoa..

harap2 dengan info yang saya beri nie dapatlah sama2 kita kongsi untuk menjadi seorang yang berhati bersih tanpa sebarang kekotoran... n lastly saya nk igtkan blogger2 semua jauhilah sifat Dendam kerana ia akn mebakar diri.. biar orang buat kite tp jgn kita balas perbuatannya.. terimalah dengan hati yang ikhlas biar Tuhan membalas perbuatan org2 yang telah melukakan kita.

No comments:

Post a Comment